چشم‌اندازبازارپررونق تصفیه روغن موتور تا سال 2025

چشم‌اندازبازارپررونق تصفیه روغن موتور تا سال 2025

 

 

بازیافت عبارت است از فرآیندی که طی آن با اعمال تغییراتی بر روی یک محصول که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و کارایی خود را از دست داده است، آن را به محصولی قابل استفاده تبدیل ‌کنیم. تصفیه و یا بازیافت روغن موتور فرآیندی است که طی آن روغن موتور و روغن هیدرولیک بازیافت شده و از آن‌ها محصولات جدیدی تولید می‌شود. دفع و تخلیه نامناسب روغن‌های کارکرده خطراتی را متوجه محیط زیست می‌سازد، بنابراین تصفیه این روغن‌ها و تبدیل آن‌ها به محصولات قابل استفاده جدید امری بسیار سودمند است. روغن موتور ماده‌ای نامحلول بوده و ممکن است حاوی مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین باشد. این ماده با سرعت کمی تجزیه شده و می‌تواند آلودگی شدید آب را سبب شود. بنابراین، تصفیه روغن کارکرده امری حیاتی است.

وجود روغن برای عملکرد بهینه ماشین‌آلاتی نظیر خودروهای شخصی، موتور سیکلت‌ها، کامیون‌ها و چمن‌زن‌ها گریزناپذیر است. این روغن طی کارکرد روزانه این ماشین‌آلات ممکن است به وسیله ناخالصی‌هایی نظیر خاک، فلزات، آب و مواد معدنی آلوده گردد. این ناخالصی‌ها خواص ذاتی روغن را تغییر داده و در نهایت آن را غیرقابل استفاده می‌سازند. بنابراین جعت دست‌یابی به عملکرد بهینه گذشته باید این روغن را با روغن تازه و یا تصفیه شده جایگزین کرد.

روغن‌های کارکرده و روغن‌های هیدرولیک را می‌توان پس از تصفیه به عنوان روغن موتورهای جدید، روغن‌های سوختی و یا مواد اولیه برای صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این روغن‌های کارکرده حاوی خرده‌فلزهایی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان خوراک ضایعات و در تولید فولاد استفاده کرد. بنابراین از روغن تصفیه شده می توان به صورت محصولی جدید در سوخت‌های صنعتی و روغن‌های هیدرولیک استفاده کرده و یا آن‌ را مجددا به شکل اولیه درآورند.  استفاده معمول از روغن موتورها سبب از بین رفتن و غیرقابل استفاده شدن آن نمی‌شود بلکه تنها آن را آلوده می‌سازد. بنابراین می‌توان این روغن‌ها را به عنوان یک منبع باارزش و تجدیدپذیر در نظر گرفت. تولید یک گالن روغن تصفیه‌شده از روغن‌های کارکرده به مراتب هزینه‌ای کمتر از تولید آن برای اولین بار از نفت خام را به دنبال خواهد داشت.  بازار روغن‌های کارکرده به صورت زنجیره‌ای است که حلقه‌های آن عبارتند از جمع‌آوری، تصفیه و توزیع روغن کارکرده. فرآیند تصفیه روغن کارکرده فرآیندی پیچیده است که تبعات زیست‌محیطی خاص خود را دارد؛ از جمله این تبعات می‌توان به انتشار مواد سمی، مصرف بالای آب و برق و نیز آلودگی آب اشاره کرد. تصفیه روغن موتور فرآیندی تخصصی و پیچیده بوده که باید لزوما توسط شرکت‌های متخصص و باسابقه انجام شود.

 

منبع: Market Industry Reports

 

© all right reserved for Green Persians Group (MTSP) designed by :navidiranian

Main Menu